מתוך ראיון עם לאמה גלן מולין
מסורת המדיטציות לריפוי ובריאות של המיסטיקאית הנפאלית סידהארני הגיעה מהודו לטיבט דרך שושלות שונות של מאסטרים מהאסכולות הישנות והחדשות.
אחד מהמאפיינים הייחודים של המאסטרית סידהארני היה טמון בכך שהשיגה הארה בגיל מוקדם יחסית. היא הייתה מתרגלת מנוסה של הטנטרות של בודהה אמיתאוס ובודהה הייגריבה, ובחזיונותיה שילבה את תרגול שלב היצירה של אמיתאוס עם אלמנטים משלב ההשלמה (מתרגולי הטומו והקונדליני) מהטנטרה העליונה.
ללא סידהארני, השושלת המשולבת הזאת לא הייתה קיימת והיו לנו רק שושלות נפרדות ללא מיזוג.
סיפור השושלת: מילארפה ורצ’ונגפה
על פי מסורת השושלת, המאסטר מילארפה סבל מבעיות בריאותיות מסוימות. גם רצ’ונגפה, חברו לדרך הדהרמה, סבל מכך. שניהם היו בין ארבעת התלמידים הגדולים של המתרגם הגדול מארפה.
רצ’ונגפה נסע להודו פעמים רבות, כמו מארפה. המערה שבה מדטו יחד ממוקמת בניילאם, לא רחוק מאזור טנגרי שבהר האוורסט.
באחת הפעמים, כשרצ’ונגפה היה בדרכו להודו, ביקש ממנו מילארפה: “כאשר תהיה בהודו, למרות שסידהארני המיסטיקנית הגדולה כבר נפטרה, עדיין ניתן למצוא את התלמיד הראשי שלה, טיפופה. אנא מצא אותו ובקש ממנו את השושלת היקרה הזאת (של אמיתיוס הייגריבה).”
כך עשה רצ’ונגפה – הביא את השושלת חזרה לטיבט והעביר אותה למילארפה. זוהי אחת מכמה שושלות שבהן רצ’ונגפה משמש כגורו של מילארפה.
מילארפה ורצ’ונגפה תרגלו בעוצמה רבה, השיגו הבנה עמוקה וקיבלו את תוצאות הריפוי המתאימות. שניהם חיו חיים מלאים והעבירו את הדהרמה שלהם בעוצמה לדורות הבאים.

העברה דרך השושלות
מילארפה העביר את השושלות לגמפופה הגדול, שבתורו העבירן לארבעת תלמידיו הגדולים. הגדול שבהם היה פאגמו דרופה, שהיו לו תלמידים רבים, אך הבולט ביותר היה המאסטר הראשון של דריקונג.
השושלת הגיעו לכל שתים עשרה אסכולות הקאגיו, כאשר השושלת העיקרית הייתה זו של דריקונג. בסופו של דבר השושלת הגיעה לדלאי לאמה הראשון ולפאנצ’ן לאמות הראשונים, ומאז הן מתורגלות בכל זרמי הקאגיו ובכל שושלות הטנטרה הראשיות של זרם הגלוגפה.
קיבלתי את השושלת שלי מהדלאי לאמה לפני כ-35 או 40 שנה, ואני מתרגל אותה מאז ומלמד אותה כעשר פעמים בשנה לקבוצות דהרמה שונות ברחבי העולם. ייתכן שאני המורה הנלהב ביותר של השושלת הסידהארנית בעולם המערבי.
היסודות הבודהיסטיים של הריפוי
ניתן להבין את מסורות הריפוי דרך מדיטציה על ידי התבוננות בשורש ההוראות הבודהיסטיות על בריאות ורווחה, כפי שהועברו דרך ארבע הטנטרות הבודהיסטיות. במיוחד הטנטרה הבסיסית שלומדים כל הרופאים הטיבטיים.
באיורוודה הבודהיסטית, רווחה בחיינו וריפוי מוסדרים על ידי שלושה גורמים עיקריים:
ראשית, חומר – מה שאנו אוכלים וצורכים, האוויר שאנו נושמים והמים שאנו שותים.
שנית, פעילויות ודפוסי התנהגות שלנו.
שלישית, מצבי הנפש והתהליכים הנפשיים שלנו.
אם נאכל בריא, נשתה בריא וננשום בריא – יהיה לנו יתרון. גם אור שמש וכוכבים, יסוד האש, כאשר מקבלים אותם בצורה בריאה, נותנים יתרון מבחינת רווחה. אולם רעלים במזון, באוויר או במים, רעלנים, חיידקים וטפילים יכולים לגרום לבעיות.
לשמירה על רווחה יש לצרוך רק דברים בריאים, לקיים פעילויות בריאות ולטפח גישה נפשית חיובית ובריאה. התודעה שלנו יכולה להשפיע לרעה על בריאותנו.
ביקור לאמה גלן בישראל – נובמבר 2025
- יוגות הריפוי של מילארפה וטומו הילינג של בודהא אמיתאוס – ריטריט סופ״ש – 14-16.11 – תל אביב
- טומו – האש הפנימית, יוגת חלימה, ופּוֹואָה – ריטריט סופ״ש – 19-22.11 – תל אביב
- ׳שלושת רבי העוצמה׳: תרגול לשלום והגנה – אירוע אח״צ -18.11 -פרדס חנה
- לתוכנית הביקור המלאה
- כולל חניכות, הרצאות, ואירועי לימוד נוספים
היישום המשולש לריפוי
כאשר יסודות הגוף יוצאים מאיזון עקב תאונות וכדומה, נכנס היישום המשולש:
- תרופות ומזונות מרפאים
- פעילויות כמו דיקור וטיפול פיזי
- מתודולוגיה רוחנית – במקרה זה מדיטציית הטנטרה אמיתיוס-הייגריבה

הטומו של מילארפה לריפוי
הדלאי לאמה הראשון כתב פרשנות נפלאה ליוגות הטנטריות של שושלת סידהארני, שאני קורא לה “הטומו של מילארפה לריפוי”.
אני מחבר את מילארפה למסורת כי בדיוק כפי שסידהארני יצרה את המיזוג בין קריה טנטרה לטנטרה העליונה, כך אחד מהשגיו של מילארפה בטיבט הוא שהפך את השושלת הזאת לנפוצה. למרות שרצ’ונגפה הביא אותה לטיבט, שמו של מילארפה עלה על זה של רצ’ונגפה, ובהירות ההעברה שלו השיגה פופולריות עצומה.
ניתן לקרוא לזה השושלת המשולבת של סידהארני (של אמיתיוס-הייגריבה) או הטומו של מילארפה לריפוי.
מבנה התרגול בן שמונה החלקים
הדלאי לאמה הראשון מחלק את האימון לשתי קטגוריות:
- שמונה יוגות שלב היצירה – מדיטציות מנדלה ומנטרה
- שמונה יוגות שלב ההשלמה – שמונה תרגולי טומו
מי שלמד את שש היוגות של נארופה יזהה עקביות בשפה וביישום, שכן שתי השושלות מגיעות דרך מילארפה.
התחלתי ללמד שושלת זו במערב לפני כ-35 שנה, מכיוון שהיא הייתה עבורי אחד התרגולים היפים, החזקים והמועילים ביותר שלמדתי באימוני בהימלאיה. גיליתי שמערביים רבים הצליחו לאמץ ולישם את התרגול במגוון מצבי חיים.
ערכתי סדנת סוף שבוע על כך לפני שנים באחד נסיעותיי המוקדמות לרוסיה. כ-40-50 משתתפים דיווחו על תוצאות טובות מאוד. אני צופה שעוד אנשים ישיגו של תוצאות מצוינות.
הבדלים בתרגולי שלב ההשלמה
תרגולי הטומו הכלליים, כפי שנלמדים בשש היוגות של נארופה, הם הוראות המהות התמצתיות. הן תמצות של ההנחיות מטנטרות צ’קראסמווארה והווג’רה ומתמקדות בבהירות בהשגת הארה.
תרגול האמיתאוס-הייגריבה לוקח יישומים מיוחדים של אותן יוגות אך מכוון אותן לבעיות העיקריות של בני אדם: בריאות ואושר.
למשל: ייתכן שאתם עוקבים אחר דיאטה בריאה בדרך כלל, אך אם תחלו בבעיית כבד, תצטרכו להפחית שמנים – שמן זית באיטליה, חמאה ושמנת בצרפת, או שמן חרדל וגהי בהודו. במקום זאת תדגישו מזונות המחזקים ומחדשים את הכבד.
כך באמיתאוס הייגריבה מתוארים ארבעת האויבים השונים של אושר, בריאות, רווחה והארה, ומתגלים הטיפולים והתרופות להם דרך מדיטציה.
ארבעת האתגרים העיקריים
הראשון: אבדן כוח אישי מוחלט הנובע מטראומה חמורה. במערב קוראים לכך PTSD. כאן מדובר בטראומה קיצונית שבה אנשים מאבדים את שמחת החיים ותחושת הכוח הפנימי, את תחושת יופי והדר החיים ופוטנציאלם. השבת היכולת הזאת היא תרגול יסוד מרכזי.
השני: חוסר איזון של יסודות הגוף. ברפואה הטיבטית: אדמה, מים, אש, אוויר – התמצקויות, זרימת נוזלים, מטבוליזם וחילופי אנרגיה, כולל המרחב. חמשת היסודות הללו כמו נחשים בחבית – כשהם בהרמוניה הכל טוב, כשיוצאים מאיזון בעקבות אסון, תאונות, רעלים או רעלנים – יש לשחזר את איזון יסודות הגוף.
השלישי: אתגרים ל-הצלחה בחיי היום יום – היכולת לחיים מוצלחים ברמת אהבה, קריירה, אמנות, פילוסופיה ומעורבות חברתית.
הרביעי: אתגרים ל-חמלה, חוכמה וכוח מלאים – שלוש התכונות העיקריות של הארה. בטיבטית נקראות “ריגסום גומפו” – שלושת האדונים הגדולים: אדון החמלה, אדון החוכמה ואדון הכוח. “כוח” כאן מתכוון ליישום החיובי ביותר האפשרי.
חלק מיוגות ההשלמה או תרגולי הטומו כוללים דימויים מיניים עזים. לפעמים צורת הבודהה המסמלת את המנדלה של התרגול היא אמיתיוס באיחוד מיני עם בת זוג. ריפוי המיניות נחשב לחלק אינטגרלי בריפוי האנושי.
חשיבות התרגול
כל אחת משמונה היוגות היא בעלת כוח ריפוי מיוחד לריפוי חוסר האיזונים והאתגרים. נעבור עליהן במהלך הקורס. תמונה שווה אלף מילים, אך תרגול יוגה שווה קריאת עשרה ספרים על איך התרגול עובד.
חשוב להבין אינטלקטואלית את הנלמד – יוגה, פילוסופיה או רפואה – אך התועלת האמיתית מגיעה כשמיישמים את הנלמד בחיים. אחרת, כפי שהסביר בודהה, זה כמו לקבל מרשם לתרופה נגד מחלה – יש לכם את המחלה, קניתם את התרופה, אבל אתם לא לוקחים אותה.
לימוד יוגות הריפוי של מילארפה עם לאמה גלן מולין
בביקורו הקרוב בישראל ילמד ויעביר לאמה גלן את תרגול יוגות הריפוי של מילארפה, כולל לימוד טומו הילינג של אמיתאוס-הייגריבה וחניכה לבודהא החיים הארוכים אמיתאוס. הריטריט יערך בתל אביב בסופ״ש 14-16.11.2025
מוזמנים ללמוד את תרגולי הריפוי הבודהיסטים העוצמתיים האלו – בפעם הראשונה בישראל